Life is unpredictable
Karangan Manusia Links Credit Assalamualaikum & haiii. Selamat menjejakkan kaki ke sini. Nanti dah keluar jangan segan datang jenguk lagi k ^__________^
Tunang orang ke?
Saturday, August 13, 2016 | 0 comments


Pada satu tengah hari yg hening….

Lokasi : smktpptm (boleh google sbb malas nak type nama penuh)

Sorang junior datang kat aku nak salam, aku pun hulur tangan. Sebelum dia sambut tangan aku tu sempat dia kasi heart attack jap

“kak hana, a*** tanya kak hana dah tunang ke?”
“a*** mana?”
“a*** ******”
“kenapa tanya camtu”
“sebab dia tengok kak hana pakai cincin”
“hari ni tak pakai pun” *sambil goyang jari jemari acah diva*

Senyum.

Aku pun buat ekspresi muka terkejut, kononnya. Tapi takde la terkejut mana sebab tu bukan kali pertama dapat soalan ala ala KBAT. So dah boleh jawab secara tenang. Kiranya budak ni yang ke…..ok tak ingat dah orang keberapa tembak soalan yg sama

Maksudnya betul la fakta jari yg pakai cincin tanda dah berpunya, bukan mitos eh??

Ke hadapan kaum wanita kat luar sana, salah satu tips nak selamatkan diri daripada diganggu oleh buaya buaya darat boleh cuba sarung cincin kat jari. InsyaAllah selamat. Jari manis tau, engko jgn nak buat pelik pakai kat ibu jari pulak aku potong jari tu satgi

Dan sebut pasal cincin…ada satu zaman aku pakai cincin silver yg sepuluh hengget, snap la gambo sebab sayang sangat sampai buat dp whatsapp. Tetiba ada sorang senior tegur on the spot 

cantik cincin, kalau pakai jari manis lagi cantik

Haaa tak ingat sangat ayatnya mcm mana tapi lebih kurang la. Pastu ada lagi sambungan. Nak cakap yg dia tegur tak elok pakai cincin selain jari manis dgn kelingking. Nak pakai kat jari kaki pun boleh as long as lagi tiga jari tu nehi okeyy



Sebelum aku terlupa, niat asal tadi memang nak tulis pasal tunang tapi kemain menyimpang jauh sangat dah. I guess this is the topic yg agak diminati oleh generasi Y

Ni apa yg aku dengar pak ostad dalam tv cakap, bukan memandai reka tau

Hadis nabi ; 
“…hujung pertunangan tu ada dua pengakhiran, 
sama ada diteruskan dgn perkahwinan atau sebaliknya…”

Well dalam Islam sebenarnya tunang ni tempoh berkenalan. Tak perlu dihebohkan, sebab masa ni la nak kenal agak2 orang tu ok ke tak, betul ke kita nak live in future dengan dia, kalau setuju boleh proceed kalau tak, boleh putuskan secara baik tanpa perbalahan mana2 pihak atau terputus silaturahim antara dua keluarga

Zaman sekarang majlis tunang punya lah grand dah siap pelamin besor kalah nak bersanding, boleh baring kuak lentang lagi atas tu. Tetamu pun ramai betei datang. Aku bukan nak bash mana2 pihak, up to you lah majlis korang kan. It was just based on my own opinion, macam membazir sangat, boleh guna untuk benda yg lagi perlu kot. Mungkin diorang memang duit berkepuk bawah bantal tak muat nak isi dalam bank, boleh derma kat spesies student macam aku untuk buat belanja kat ipt, kami lebih memerlukan hahaha.  Ingat lagi masa kecik dolu dolu, ikut majlis tunang pakcik, family terdekat je yg pegi rumah perempuan. No kenduri, just a simple ceremony & meal for us. Paling tragis…….pakcik tak boleh ikut, hang duduk diam kat rumah. Memang debor ah tunggu rombongan balik confirm tak senang duduk

Dah besar kan, pandai2 la buat keputusan kita ni nak ikut adat ke syariat .

Ada jugak sesetengah kes anak nak buat ala kadar, tapi parents pulak nak besar besaran.

Selain daripada soalan ala ala KBAT tadi, satu ayat famous yg aku selalu dapat jugak
JANGAN LUPA HANTAR KAD KAWEN
Awaaaa. Kad matrik adalah, nak?

Mohon jangan risau, panjang umur, sampai masa nanti aku tak suruk benda macam ni, takde la sampai tahap viral melampau tapi member2 rapat haruslah tau kalau tak sape nak basuh periuk belanga nanti kahkah



STATUS : Janda.

Older Post | Newer Post